اتوماسیون صنعتی چیست ؟

اتوماسیون در لغت به معنای خودکار بودن و یا خود فرمان بودن است. این واژه در بخش صنعتی به معنای کنترل و هدایت خودکار دستگاه ها و همچنین فرایند های صنعتی به کار می رود. در واقع به جای آنکه این کنترل و هدایت توسط نیروی انسانی صورت گیرد ، به کمک رایانه ها انجام می گیرد. البته با وجود تلاش های فراوان این امر به صورت کامل محقق نشده است و در عمل هنوز نیز بخشی از فعالیت های صنعتی توسط اپراتور صورت می گیرد.

پیش از ظهور ابزار آلات صنعتی ، انسان به عنوان مهمترین رکن نیروی کار متحمل زحمت و سختی فراوانی می شد. همچنین تلاش های بسیاری نیز برای مکانیزه کردن انسان با ابزار کار صورت می گرفت. در چنین روزهایی بود که اختراع ابزار آلات صنعتی ، انقلابی بزرگ در نحوه زندگی انسان رقم زد. این ابزار آلات صنعتی برای ایجاد شبکه در یک نظام تولید ، هماهنگ سازی و همچنین کنترل فرایند تولید به تجهیزات اتوماسیون صنعتی نیاز دارند. بنابراین به صراحت می توان گفت اتوماسیون صنعتی یکی از مهمترین ارکان تولیدات صنعتی در کل دنیا به شمار می رود. لازم است بدانید پیش از فراگیر شدن تجهیزات اتوماسیون ، برای کنترل هر سیستم از یک دستگاه جداگانه و مخصوص استفاده می شده است. امروزه تجهیزات اتوماسیون صنعتی برای کنترل پردازش های ماشین آلات از دستگاه های کنترل مانند PLC/PAC/PC بهره می برد. در ادامه قصد داریم ویژگی ها و مزایای استفاده از تجهیزات اتوماسیون و همچنین کاربرد آنها را بیان کنیم

دلایل اهمیت اتوماسیون صنعتی

این روزها شاهد راه‌اندازی کسب و کارهای زیادی هستیم که البته در این بین خیلی از آن­ها با وجود آن که در ابتدا به ظاهر بسیار قدرتمند عمل می‌کنند خیلی زود با مشکلات متعددی رو به رو شده و به ناچار متوقف خواهند شد. یکی از مواردی که این کسب و کارها را با شکست مواجهه می‌سازد عدم استفاده از اتوماسیون صنعتی است. مواردی چون دستی بودن و نیز عدم اتوماتیک بودن سیستم از جمله دلایل مهمی هستند که دیر یا زود باعث فروپاشی بسیاری از مشاغل خواهند شد. عدم استفاده از اتوماسیون صنعتی سبب شده که پروسه تولید به درازا کشیده و زمان و هزینه بیشتری را طلب کند. افراد بسیاری باید هر یک به صورت تکی و انفرادی بر روی کیفیت خروجی کارخانه‌ها نظارت داشته باشند. از این رو بسیار طبیعی است که احتمال بروز خطا به میزان قابل توجهی بالا باشد. این در حالی است که از طریق اتوماسیون صنعتی می‌توان به کمک ماشین آلات و تجهیزات اتوماسیون صنعتی، به طور خودکار، روند تولید را طی کرد و به این شکل می‌توان در کمترین زمان، با صرف کمترین هزینه بیشتر حجم تولیداتی باکیفیت را داشت. با استفاده از اتوماسیون صنعتی همچنین می‌توان بسیاری از کارهایی که انسان به سختی قادر به انجام آنهاست را به راحتی انجام داد. از این رو اتوماسیون صنعتی یکی از مهم‌ترین موارد برای هر کسب و کاری محسوب می­شود.

کاربرد و مزایای اتوماسیون صنعتی

امروزه کاربرد اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق در صنایع و پروسه های مختلف صنعتی به وفور به چشم می خورد. کنترل پروسه و سیستمهای اندازه گیری پیچیده ای که در صنایعی همچون نفت ، گاز ، پتروشیمی ، صنایع شیمیایی ، صنایع غذایی ، صنایع خودرو سازی و غیره بکار می آید نیازمند ابزارالات بسیار دقیق و حساس می باشند. پیشرفتهای تکنیکی اخیر در کنترل فرایند و اندازه گیری پارامترهای مختلف صنعتی از قبیل فشار ، دما ، جریان و غیره باعث افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه های تولید گردیده است .

به طور کلی برخی از مزایای اتوماسیون صنعتی از این قبیل اند:

– تکرارپذیری فعالیتها و فرایندها

– افزایش کیفیت محصولات تولیدی

– افزایش سرعت تولید (کمیت تولید)

– کنترل کیفیت دقیقتر و سریعتر

– کاهش پسماندهای تولید (ضایعات)

– برهمکنش بهتر با سیستمهای بازرگانی

– افزایش بهره وری واحدهای صنعتی

– بالا بردن ضریب ایمنی برای نیروی انسانی و کاستن از فشارهای روحی و جسمی

کاهش پسماندهای تولید (ضایعات)

– برهمکنش بهتر با سیستمهای بازرگانی

– افزایش بهره وری واحدهای صنعتی

– بالا بردن ضریب ایمنی برای نیروی انسانی و کاستن از فشارهای روحی و جسمی