سیستم کنترل و مانیتورینگ شناورهای دریایی:

مهمترین قسمت هر شناور دریایی، موتور رانش است چراکه وظیفه جابه جایی، مانور و در بعضی از موارد وظیفه تامین انرژی الکتریسیته شناور بر عهده آنها می باشد به همین دلیل است که نگهداری از موتورهای اصلی جزء مهمترین وظایف یک مدیر ماشین(Chief Engineer) می باشد.

 

چگونه از موتورهای دریایی نگهداری کنیم؟

۱-عموما نگهداری موتورهای اصلی شناورها با انجام سرویس های دوره ای نظیر

  • تعویض فیلترهای روغن،هوا،سوخت
  • تعویض روغن
  • گیریسکاری قسمت های محرک
  • تمیزکاری بدنه که درصورت نشتی هرگونه سیال متوجه آن شویم
  • سرویس به موقع کندانسور آب شور  و….

هرآنقدر موارد بالا منظم تر انجام شود به عمر موتور و یا موتورهای اصلی، کمک بیشتری می کند.

 

نمایی از موتورخانه شناورهای دریایی

 

سیستم کنترل و مانیتورینگ:

داشتن یک سیستم ایمنی قابل اطمینان، موجب جلوگیری ازهرگونه خسارت و آسیب دیدگی موتور، در شرایط بحرانی میشود و علابر آن اوپراتور کنترل و عملکرد بهتری نسبت به سیستم های سنتی دارد و همچنین باعث می شود که تمامی سرویس های دوره ای بصورت یک پیام در سیستم مانیتورینگ ظاهر شوند که به عملیات سرویس و نگهداری کمک بزرگی می کند.

 

نمونه ای از سیستم کنترل دیزل موتور

 

سیستم کنترل اصلی:

عموما کنترلرهای اصلی از بردهای الکترونیکی و یا PLC هستند که متشکل از کارتهای ورودی و خروجی از نوع آنالوگ و دیجیتال می باشند.PLC ها مقادیر آنالوگ را از ترانسمیترها دریافت می کنند و با مقدارهای اولیه خود مقایسه می کنند و اگر از حد مجاز خارج شوند عکس العمل مناسب را از خود نشان می دهند.

به عنوان مثال ترانسمیتر فشار مقدار فشار روغن را حس کرده و آن را به سیگنال الکتریکی(۴تا ۲۰ میلی آمپر) تبدیل، و به کارت آنالوگ ارسال می کند کارت آنالوگ مقدار آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کرده و به واحد پردارش ارسال می کند، واحد پردازش مقدار دریافتی را با مقدار اولیه تنظیم شده در رجیستر مقایسه می کند و اگر مقدار متغیر از حد مجاز عبور کرده باشد دستور به صدا درآمدن آلارم و یا دستور متوقف شدن موتور را می دهد.

حالا با توجه به مثال بالا فکر کنید سیستم کنترل با وجود فشار روغن پایین، عملکرد موثری نداشته باشد و دستور متوقف شدن موتور را ندهد در این صورت یک خسارت بزرگ به موتور اصلی وارد می شود که هزینه و زمان زیادی را باید صرف تعمیر موتور کرد.

 

 

 

 

سیستم مانیتورینگ:

سیستم مانیتورینگ تشکیل شده از صفحات مختلف که هرکدام از آنها اطلاعات خاصی را به ما می دهند.در مرحله اول وظیفه نمایش وضعیت موتور را برعهده دارد و به عنوان مثال نمایش مقدار فشار روغن،حرارت آب، دور موتور و…. صفحات دیگری هم

هستند مانند ثبت آلارم که زمان و تاریخ رخداد هر آلارم را به ما نمایش می دهند و تمامی آلارم ها را می توانند به صورت فایل اکسل ذخیره سازی  و یا پرینت اتوماتیک گرفته شود. با توجه به ساختار موتور و قابلیت سیستم کنترل صفحات دیگری هم می تواند به سیستم مانیتورینگ اضافه نمود.

 

نمونه ای از سیستم کنترل و مانیتورینگ پل فرماندهی

 

 

 

شرکت کنترل صنعت ماهر با داشتن کارشناسان حرفه ای در زمینه صنایع دریایی آماده هرگونه مشاوره و خدمات در این زمینه می باشد.